Доступ до водойм та річок
Прибережні захисні смуги (ПЗС) відіграють важливу роль у збереженні екологічного балансу та забезпеченні доступу жителів міста до водойм, річок та інших водних об’єктів. Вони є частиною водоохоронної зони, де встановлено суворіший режим для їх охорони від забруднення та засмічення.
Відповідно до ст. 60 Земельного кодексу України, ширина ПЗС залежить від типу водного об’єкта:
- Малі річки, струмки, потічки, а також ставки площею менш як 3 гектари — 25 метрів.
- Середні річки, водосховища на них, водойми, а також ставки площею понад 3 гектари — 50 метрів.
- Великі річки, водосховища та озера — 100 метрів.
- Моря, морські затоки та лимани — не менше 2 кілометрів.
Увага! Переліки великих і середніх річок складаються ЦОВВ, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, і розміщуються на офіційному вебсайті (ч. 5 ст. 79 Водного кодексу України).
Доступ до водойм, озер та річок: що каже законодавство
Згідно з законодавством, у межах прибережних захисних смуг громадяни мають право на безперешкодний та безоплатний доступ до берегів морів, морських заток, лиманів та островів у внутрішніх морських водах, а також до берегів річок, водойм та островів загального користування.
Читайте також: Як створити заказник та зберегти природу
Обмеження доступу до берегів водойм та річок
Винятки становлять землі охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон та зон особливого режиму використання земель, а також земельні ділянки, на яких розташовані:
- гідротехнічні, гідрометричні та лінійні споруди;
- об’єкти підвищеної небезпеки;
- пансіонати, об’єкти реабілітації, спорту, санаторії та інші лікувально-оздоровчі заклади, дитячі оздоровчі табори;
- об’єкти природно-заповідного фонду та культурної спадщини.
Обмеження доступу до узбережжя водойм та інших водних об’єктів шляхом влаштування огорож або інших конструкцій є підставою для припинення користування ділянками прибережних захисних смуг за рішенням суду.
Демонтаж незаконно встановленої огорожі на березі водойм та річок
Увага! Огорожі або інші конструкції, що перешкоджають доступу до берегів річок, водойм та островів, крім випадків, передбачених законом, демонтують за рішеннями місцевої державної адміністрації чи виконавчого органу сільської, селищної чи міської ради (ч. 5 ст. 61 Земельного кодексу України).
Прибережні захисні смуги мають кілька важливих функцій:
1. Охорона водних ресурсів: ПЗС захищають водойми та інші об’єкти від забруднення, засмічення та замулення, що сприяє збереженню їх водності та якості води.
2. Екологічна стабільність: Вони сприяють збереженню біорізноманіття та екосистем, що є важливими для підтримання екологічного балансу.
3. Рекреаційні можливості: ПЗС забезпечують доступ громадян до водойм, річок, озер для відпочинку, спорту та туризму, що має велике значення для здоров’я та добробуту населення.
4. Захист від ерозії: Вони допомагають запобігати ерозії берегів, що може призвести до втрати земель та пошкодження інфраструктури.
Заборони та обмеження, встановлені для прибережних захисних смуг, включають заборону на розорювання земель, зберігання та застосування пестицидів і добрив, будівництво споруд, влаштування звалищ сміття та інші дії, що можуть негативно вплинути на стан водойм та інших об’єктів і їх прибережних територій.
Дізнатися більше: Як захистити свої права у сфері благоустрою
Прибережні захисні смуги є важливим інструментом для збереження природних ресурсів та забезпечення сталого розвитку територій, прилеглих до водойм та інших водних об’єктів.
Наразі ГО «Платформа Громадський Контроль» разом із ГО «Дніпропетровська обласна організація Всеукраїнської екологічної ліги» намагаються відстояти частину території навколо озера на житловому масиві Ломівському у Дніпрі, прибережну частину території якого планують забудувати за підтримки міської влади.
Дніпровська міська рада затвердила проєктну документацію, яка зменшує ширину прибережної захисної смуги приблизно у 4 рази від нормативного розміру.
Позиція Верховного Суду щодо захисту прибережної зони
В аспекті питань захисту прибережної території варто звернути увагу на наступні правові позиції Верховного Суду:
позиція Великої Палати Верховного Суду відносно важливості збереження прибережних захисних смуг та обмежень у їх забудові, що викладена у постанові від 28.09.2022 по справі №483/448/20, а саме:
“9.30. У межах пляжної зони прибережних захисних смуг забороняється будівництво будь-яких споруд, крім гідротехнічних, гідрометричних та лінійних, а також інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій (частина третя статті 62 ЗК України)…
… 9.80. Контроль за використанням земельних ділянок водного фонду, зайнятих прибережними захисними смугами, згідно з їх цільовим призначенням є важливим для суспільства загалом і для територіальної громади. Люди зацікавлені у попередженні забруднення, засмічення та вичерпання, виснаження…”
позиція Верховного Суду, що викладена у постанові від 16.03.2023 року у справі № 460/3890/20 по застосуванню ст. 88 Водного кодексу України відносно мінімальної допустимої ширини прибережних захисних смуг:
“З вищевикладеного констатується, що мінімально допустима ширина прибережних смуг визначена нормативно і встановлена законом. Ця територія за законом є природоохоронною зоною, яка перебуває під особливою охороною держави, має особливий правовий статус і режим використання, заборони певних видів діяльності. Визначена нормами законодавства мінімальна ширина прибережної захисної смуги, її правовий статус та режим використання не можуть бути змінені за проєктами землеустрою щодо організації та встановлення меж такої природоохоронної території“.
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування